Nakon sportaša RS 660 i nakeda Tuono 660, sada smo napokon dobili i avanturistički motocikl
Ljubitelji Aprilije znaju – avanturistički enduro naziva Tuareg postojao je i prije – ali samo do početka 90-ih. Aprilia se još nedavno, od 2013. do 2016., pokušala uključiti u avanturistički segment s Caponordom i njegovim velikim V-Twinom od 1200 kubika – ali sve je zajedno završilo fijaskom.
No to bi se sada moglo promijeniti, jer je s Tuaregom 660 Aprilia stvorila atraktivan novi motocikl koji su inženjeri imali na umu još pri stvaranju rednog dvocilindraša od 660 kubika: “Nije bio slučaj da smo razvili motor za sportaša i razmišljali što bismo još mogli učiniti s njime”, kaže Piero Soatti, Aprilijin glavni inženjer. Od samog početka projekta 2017. Tuareg 660 je dio razvoja platforme i Aprilijin deklarirani cilj povratka u atraktivni segment avanturističkih motocikala. “Ali s Aprilijinim DNK-om, naravno”, dodaje šef marketinga proizvoda Diego Arioli. A to podrazumijeva sportski duh, uostalom, jer Aprilia je prvu – od ukupno 54 dosadašnjih titula prvaka svijeta – osvojila upravo u off-roadu.
Pogledajmo pobliže novi stroj koji je nacrtao zvijezda-dizajner Miguel Galluzzi u ‘Pasadena Design Centru’ u Kaliforniji. Motocikl ima mnogo zanimljivih detalja, djeluje visokokvalitetno i, osobito u bojama predserijskog modela, izgleda sasvim spreman za skokove. Od prosinca nadalje, kupci će moći birati dvije dodatne boje. Odmah je uočljivo da Aprilia, umjesto okvira od lijevanog aluminija, kao u RS-u i Tuonu, u Tuaregu koristi cjevasti okvir ‘spaceframe’ u koji je montirana stražnja vilica.
Osim osnovne orijentacije za, između ostalog, alpske ture na cesti, vrlo je jasna opredijeljenost za moguću off-road uporabu. Stoga dvocilindarski motor željan okretaja u okviru sada ima šest potpornih točaka sa svake strane, umjesto samo tri kao u druga dva modela, što cijeli motocikl čini još robusnijim. Ipak, fokus je bio na najnižoj masi – s ambicijom da bude najlakši motocikl u ovoj klasi. Prilikom cjenkanja oko svakog grama, odlučeno je, na primjer, koristiti zavareni umjesto vijcima pričvršćen stražnji okvir – koji još uvijek može podnijeti veliki teret. Dimenzioniranje kočnog sustava također je igralo važnu ulogu, dvoklipne čeljusti štede masu i pritom bi trebale precizno usporavati. Aprilia navodi suhu masu od 187 kg.
Inženjeri su motor, što se reda cilindara tiče, nagnuli 15,8 stupnjeva okomito, umjesto 25 stupnjeva kao kod RS-a i Tuona. S jedne strane, masu tako možete bolje postaviti za namjenu u avanturističkom motociklu, a bilo je i mjesta za otklon amortizera. S druge strane, s novodizajniranim, ravnijim uljnim koritom, razmak od tla povećan je na više od 240 milimetara s istom količinom ulja.
Spremnik se nalazi u motociklu iza motora u stepenastom obliku i prima 18 litara. Od airboxa do ventila, sve na Tuaregu je neovisno. Odličan detalj koristan za ljubitelje off-road vožnji je poklopac airboxa na prednjoj strani spremnika, koji se može otpustiti s dva vijka i time omogućuje direktan pristup filtru zraka. Tuareg ima znatno duže usisne grane od cestovnih modela za veći okretni moment u donjem i srednjem rasponu, a promijenjen je i razvod ventila. Tuaregov dvocilindraš razvija 80 KS pri 9000 o/min te postiže najviši okretni moment od 70 Nm od 6500 o/min. Za usporedbu – Tuono 660 razvija 95 KS pri više od 10.000 o/min i ima najviši okretni moment od 67 Nm od 7500 o/min.
Mapiranje modova je promijenjeno u odnosu na cestovne modele s obzirom na Tuaregovu off-road namjenu. Na našem testnom motociklu samo je mod Explore bio spreman za homologaciju. Postojat će i mod Urban, off-road i mogućnost samostalnog konfiguriranja moda, a sigurno je da je ABS u off-road modu aktivan samo na 21-inčnom prednjem kotaču, a čak se tu po želji može isključiti. Naš testni motocikl još nije imao kontrolu proklizavanja, koja bi, naravno da će dolaziti u seriji, trebala biti podesiva u tri stupnja. Tempomat će tada također biti dio serijske opreme, a oni koji žele mogu naručiti mjenjač s funkcijom quickshiftera, odnosno blippera.
Ali sada dosta razmatranja, vrijeme je za vožnju! U ‘otvorenom’ modu Explore iz tvornice u Noaleu brzim cestama vozimo prema planinama. Motor vrlo čisto prima gas i u toj postavci daje osjetno jači ‘šus’ stražnjem kotaču. Tuareg odlučno vuče kroz cijeli raspon okretaja. Iza širokog upravljača je vozačko sjedalo koje je udobno i vrlo aktivno. U usporedbi s rođakom iz koncerna, Moto Guzzijevim V85, ljudi iz Aprilije mnogo su bolje, ponajprije zahvaljujući užem motoru, postavili oslonce za noge, pa su i prolazi kroz zavoje u stojećem položaju na širokim, prianjajućim osloncima vrlo dobri. Najveći kompliment ide okviru i ovjesu. Aprilia je poznata po odličnom postavljanju ovjesa, posebice za cestu, a i Tuareg vrlo uvjerljivo igra ulogu avanturističkog motocikla s dugim hodom ovjesa, osobito po pitanju prednje vilice.
Čak i zahtjevno kočenje u zavojima ne uznemiruje, opruge su fino odabrane i savršeno pristaju kočnim performansama dvoklipnih čeljusti. One također usporavaju postupno na dobroj razini, tako da prijenos mase u interakciji kočnice/vilica dopušta čak i žustri, sportski tempo vožnje. Sve u svemu, amortiziranje je uspješno jer unatoč čvrstoći ne gubi iz vida udobnost potrebnu za dulje ture, čak ni po lošem asfaltu. Sjedalo ugodnog oblika čini ostalo.
Upravljivost je potpuno inspirativna. Lako je Tuaregom letjeti od jednog zavoja do drugog, osjećaj s Pirellijevim gumama Scorpion Trail ulijeva čisto povjerenje. Nema efekta uspravljanja ni lelujanja. Motocikl se voljno naginje u zavoje, čisto prolazi po zamišljenoj putanji, a prekrasnim ubrzanjem dvocilindraša na izlazu iz zavoja može se uistinu uživati na Tuaregu. Aprilia na cesti izuzetno dobro obavlja svoj posao i pokazuje sportski, ambiciozan karakter.
Ako se s Tuaregom želite uhvatiti u koštac sa znatno manje ceste, a više makadama, trebali biste pri kupnji moći odabrati između više opcija terenskih guma. No je li to potrebno? Tuareg zasigurno nije motocikl za tešku enduro uporabu, ali još uvijek možete osjetiti njegov divlji karakter na šljunčanim cestama kroz vinograde i šumske staze u Venetu. Dakle, biramo off-road mod! Kao što je već spomenuto, buduće mape modova vožnji još uvijek se ne mogu testirati, ali u ovom modu možemo deaktivirati ABS na stražnjem kotaču.
Pored stražnjeg kotača čije se proklizavanje može lako kontrolirati, Tuareg se na terenu iskazuje niskom, lijepo uravnoteženom masom. Uz to, njime se možemo čak popeti i na bočno uzdižuće nasipe bez napora, kao i dubljim pijeskom se lako kretati s velikim prednjim kotačem, što ponovno naglašava njegovu aktivnu ergonomiju – sada osobito dok stojimo. Odlučili smo ne isprobavati motocikl na još zahtjevnijem terenu – na kraju krajeva, ovaj gotovo serijski motocikl s netaknutim lakom zasad je samo jedan. No zapravo ostaje osjećaj da se može još više. I ovdje Tuareg daje naslutiti svoj osnovni sportski karakter.
Zaključak
Motor
Tekućinom hlađeni paralelni twin, jedna kontrabalansna osovina, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, klasičan karter, ubrizgavanje promjera 48 mm (2x), regulirani katalizator, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana mehanički (anti-hopping), šest brzina, pogonski lanac
Promjer x hod 81 x 63,9 mm
Obujam 659 ccm
Snaga 80 KS (58,8 kW) pri 9000 o/min
Okretni moment 70 Nm pri 6500 o/min
Čelični cjevasti okvir, prednja vilica upside-down promjera 43 mm, aluminijska stražnja vilica, monoamortizer s polužjem, sprijeda dvostruki diskovi promjera 300 mm i plivajuća čeljust s dva klipa, straga disk promjera 260 mm i čeljust s dva klipa, kontrola trakcije, ABS
Kotači alu-žbičani, 2,50 x 21, 4,50 x 18
Gume 90/90-21, 150/70-18Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1550 mm, kut glave okvira 63,3 stupnja, hod sprijeda/straga 240/240 mm, visina sjedala 850 mm, suha masa 187 kg, spremnik goriva 18/3,5 litara
Garancija dvije godine