O NAMA KONTAKT KAKO DO NAS
CITROEN C3 WRC

CITROËN I C3 WRC KREĆU U NOVI POHOD NA FIA SVJETSKO PRVENSTVO U RELIJU

{  Citroën Racing u Abu Dhabiju je službeno predstavio svoj C3 WRC, mjesec dana prije nego što Relijem Monte-Carlo započne Svjetsko prvenstvo u reliju 2017..

{  Konstruiran u skladu s novim FIA-inim pravilnikom, koji će rezultirati novom generacijom spektakularnih WRC automobila, C3 WRC obilježava povratak marke CITROËN kao tvorničke momčadi u natjecanje u kojem drži rekord od 96 pobjeda i osam naslova svjetskoga prvaka.

{  U sezoni 2017. momčad Citroën Total Abu Dhabi WRT sudjelovat će s dva do četiri automobila C3 WRC kojima će upravljati posade: Kris Meeke/Paul Nagle, Craig Breen/Scott Martin, Stéphane Lefebvre/Gabin Moreau i Šeik Khalid Al Qassimi/Chris Patterson.

CITROËN C3 WRC: PLOD STRUČNOSTI I ISKUSTVA
MOMČADI KOJA JE OSVOJILA 16 NASLOVA SVJETSKOG PRVAKA

 

Otkad su se pojavili na svjetskoj pozornici WRC automobili redovito prolaze promjene pravilnika kako bi se kontrolirale performanse i troškovi. Najznačajnije promjene uvedene su prije sezone 2011., kad su uvedeni kompaktni automobili s 1,6-litrenim turbomotorima s izravnim ubrizgavanjem. S novom sezonom stiže i nova generacija najbržih i najspektakularnijih automobila ikad viđenih u svjetskom prvenstvu u reliju!

 

Citroën C3 WRC u svakom je pogledu pomaknuo granice WRC automobila. Primjerice, omjer mase i snage najnovijeg uratka inženjera odjela Citroën WRC smanjen je na 3,1 kg/KS u usporedbi s 3,8 kg/KS njegova prethodnika. Budući da potrošnja nije rezultat isključivo brojki, dramatične tehnološke promjene vidljive su i u širim blatobrana, brojnim aerodinamičkim dodacima i pogonom na sve kotače koji sada dolazi sa središnje upravljanim diferencijalom.

 

Jedan cilj: Reli Monte-Carlo 2017.

 

U travnju 2015. ured za dizajn počeo je proučavati nova pravila i započeo je rad na konstrukciji novog modela Citroën C3. Rad na tom projektu dobio je na brzini i kvaliteti nakon što je uprava Grupe PSA odobrila program. Kad je 19. studenoga 2015. objavljena odluka o budućnosti sportskog programa marke CITROËN, C3 WRC postojao je samo u virtualnom svijetu CAD alata.

 

Ubrzo je u obližnjim radionicama započeo i rad na prvom prototipu. Kris Meeke 11. travnja 2016. prvi je put provezao automobil na stazi Versailles-Satory.

 

Ubrzo nakon toga, razvojni se tim otputio na jug Francuske, u blizini dvorca Lastours, gdje je održano prvo testiranje na šljunčanim cestama. Automobil je oblijepljen kamuflažnim uzorkom kako bi se sakrile linije novog modela Citroën C3 koji tada još nije bio predstavljen javnosti.

 

Testiranja su nastavljena na različitim površinama. Svakog je mjeseca tim proveo 4 – 5 dana na testiranjima u potrazi za pouzdanošću i performansama. Krajem lipnja isporučen je drugi automobil, konstruiran posebno za testiranja na asfaltu, čime je započela nova faza testiranja.

 

Iza kulisa je nastavljen rad na dizajnu koji je rezultirao novim poboljšanjima. Automobil je nekoliko puta bio u aerodinamičkom tunelu prije nego što je okončan rad na karoseriji.

 

Kris Meeke, potvrđen kao tvornički vozač momčadi Citroën Racing do 2018. bio je zadužen za većinu testiranja. U svakom testiranju pomogli su mu Craig Breen i Stéphane Lefebvre, koji su od Sjevernoirca posljednjeg dana testiranja preuzeli upravljač.

 

Ukupno je tijekom deset faza testiranja Citroën C3 WRC prešao 9500 kilometara.

 

Posljednja i najvažnija faza prije natjecateljske premijere automobila, homologacija koju provodi FIA, završena je 13. prosinca 2016.

 

 

Najbolji motor koji je Citroën Racing ikada napravio

 

Citroën Racing razvija i proizvodi vlastite motore još od 2010., u skladu s FIA-inim pravilnikom o proizvodnji motora. Arhitektura motora temelji se na 1,6-litrenom četverocilindarskom turbomotoru s izravnim ubrizgavanjem, što proizvođačima omogućuje uporabu u različitim natjecanjima. Tako je CITROËN svoje iskustvo u WRC-u primijenio i na dizajnu motora za Citroën C-Elysée WTCC. Sada su znanje i iskustvo stečeni tijekom tri sezone natjecanja na stazama diljem svijeta pretočeni u konstrukciju motora koji pokreće Citroën C3 WRC.

 

Kao i u prethodne dvije izvedbe, motor odjela Citroën Racing izrađen je od aluminijskog bloka, izrađenog od jednog dijela. Ovaj precizno izrađen komad metala mora poštovati stroga pravila u pogledu minimalne mase i visine težišta.

 

{  Glavni uzročnik napretka u performansama motora za sezonu 2017. jest širi restriktor turbopunjača, čiji je promjer povećan sa 33 mm na 36 mm. Snaga je porasla za otprilike 20 % na 380 KS. Međutim, zbog ograničenja pritiska turbopunjača od 2,5 bara okretni je moment ostao gotovo jednak, na 400 Nm.

Budući da se 36-mm restriktor već upotrebljava na motoru koji pokreće automobile u WTCC-u, stručnjaci odjela Citroën Racing brzo su se i sigurno snašli s povećanom snagom i unutarnjim opterećenjem. Ta je prednost iskorištena kako bi se najsitniji detalji proučili još detaljnije. U suradnji s Totalovim inženjerima poseban je trud uložen kako bi se smanjilo trenje, što je također pomoglo u razvoju snage i smanjenju potrošnje.

 

Inženjeri su posvetili više pozornosti pouzdanosti nego ikad prije. Budući da su momčadi ograničene na samo tri motora za svaki automobil po sezoni, zahtjevi su slični onima u WTCC-u gdje motori trebaju izdržati manje kilometara, ali razvijaju veće brzine.

 

 

Bolja učinkovitost šasije na svim površinama

 

Konstrukcijski je Citroën C3 WRC sličan svojim prethodnicima. Karoserija serijskog automobila izrezana je kako bi se oslobodio prostor za ugradnju stražnjeg spojlera od kompozitnih vlakana, zaštitnog kaveza i podokvira koji podupire šasiju i ovjes.

 

C3 WRC prvi je automobil za reli marke CITROËN napravljen na temelju peterovratne karoserije. Stražnja su vrata izvađena, ali unatoč tome ova je konfiguracija iziskivala iznimnu količinu rada na organizaciji rasporeda automobila i ergonomiji kako bi se pronašao optimalan položaj za posadu, uzimajući pritom u obzir raspodjelu mase, vidljivost i pasivnu sigurnost.

 

Potonji je element i dalje iznimno važan inženjerima odjela Citroën Racing, ali i FIA-inim stručnjacima. Nema mjesta kompromisima u pogledu zaštite posade, pogotovo u slučaju bočnog sudara. Vrata su, primjerice, ojačana dodatnim slojem kompozitnih vlakana. To je rješenje kao tehnologija AirBump® na steroidima! Unutarnji dio vrata obložen je pjenom visoke gustoće konstruiranom da upije energiju udarca, a nasloni za glavu školjkastih sjedala sada su opremljeni novim zaštitnim profilima.

 

Pravila za 2017. donijela su više slobode u brojnim područjima. To se najviše vidi u povećanju maksimalne širine, koja je narasla s 1875 mm (+55 mm), što donosi stabilnija vozna svojstva i nove mogućnosti aerodinamičkih rješenja.

 

Ključna je komponenta u pogledu prianjanja i osjećaja vozača ovjes, a to je područje doživjelo znatne promjene. Amortizeri, osmišljeni i proizvedeni u odjelu Citroën Racing, postavljeni su pod kutom, kako bi im se povećao hod. Među najveće promjene koje donosi C3 WRC ubraja se i geometrija ovjesa koja će se razlikovati za utrke na asfaltu u odnosu na utrke na šljunku.

 

{  Pogon na sve kotače također bilježi velike promjene. Vraćen je središnje upravljani hidraulički diferencijal. Taj sustav, koji se primjenjuje u modelima Xsara i C4 WRC, omogućuje prednjoj i stražnjoj osovini da se rotiraju različitim brzinama. Nadziranjem hidrauličkog pritiska u središnjoj spojki omogućen je prijenos okretnog momenta s jedne osovine na drugu, kako bi se uklonilo podupravljanje i smanjilo proklizavanje kotača.

 

Mišićav dizajn

 

Citroën C3 WRC svojim mišićavim dizajnom jedinstvena oblika plijeni pozornost već na prvi pogled. Poput serijskog C3, WRC pršti svježinom i energijom, ali ovaj je put popraćen snagom grubijana.

 

Promjene u aerodinamici, omogućene opuštenijim pravilima, aktivno pridonose performansama automobila. Potisak koji stvaraju aerodinamička rješenja pomaže u povećanju stabilnosti automobila pri višim brzinama, a zračni otvori hlade motor, mjenjač i kočnice.

Prije nego što je odabran konačni izgled karoserije isprobano je nekoliko izvedaba. Samo trebate pomno pogledati fotografije slikane tijekom mjeseci razvoja i vidjet ćete...

Visok prednji kraj snažan je i odvažan, što u kombinaciji s vodoravnom linijom koja se proteže od bokova ostavlja dojam robusnosti. Krase ga i prepoznatljivi svjetlosni potpis marke CITROËN u dvije razine te dvostruka kromirana linija koja ističe ševrone i proteže se prema LED dnevnim svjetlima. Glavni aerodinamički element automobila, odbojnik, dom je prednjem spojleru i krilcima koji stvaraju dodatni potisak i smanjuju podupravljanje. Donji je dio različit u inačicama za utrke na asfaltu i utrke na šljunku. Usisnici zraka dovode zrak do hladnjaka, međuhladnjaka turbopunjača i kočnica. Vrući se zrak izbacuje kroz ventilacijske otvore na poklopcu motora i donjem dijelu prednjih blatobrana.

 

Gledano s boka, prvo što možete primijetiti je lebdeći krov na crnim A-nosačima. Sigurnost modela Citroën C3 WRC jasno se ističe u uravnoteženim proporcijama između ploča karoserije i ostakljenih površina. Donji dio automobila ističe se zahvaljujući širokim pragovima koji usmjeravaju protok zraka oko bokova vozila. Zračni otvori smješteni u stražnjim vratima služe za hlađenje kočnica. Kao i na prednjem kraju, vrući se zrak izbacuje kroz donji dio blatobrana.

 

Stražnji je odbojnik posebno dizajniran kako bi se poboljšalo izbacivanje šljunka i snijega na mekim površinama. Ti se aerodinamični oblici odražavaju u 3D stražnjim svjetlima koja Citroën C3 krase visokotehnološkim izgledom. Stražnji difuzor koji krasi središnje postavljena ispušna cijev dodatno povećava potisak izbacivanjem zraka koji prolazi ispod automobila.

 

Točka na i spektakularan je stražnji spojler koji upotpunjuje aerodinamički paket vozila. Čine ga donja „lopata“ i složeniji gornji dio. Za veću učinkovitost, cijeli je spojler pomaknut unatrag i podignut za 50 mm u odnosu na prethodna pravila.

CITROËN C3 WRC – TEHNIČKE SPECIFIKACIJE

Podvozje

Konstrukcija

Šasija modela Citroën C3 ojačana zavarenim višetočkovnim sigurnosnim kavezom

Karoserija

Čelik i kompozitna vlakna

 

 

Motor

Vrsta

Citroën Racing GRE 2017 – 1,6-litreni turbomotor s izravnim ubrizgavanjem

Provrt x hod klipova

84 x 72 mm

Obujam

1600 cm3

Najveća snaga

380 KS pri 6000 o/min

Najveći okretni moment

400 Nm pri 4500 o/min

Specifična snaga

237 KS/litra

Razdjelni sustav

Dvostruko koljenasto vratilo, četiri ventila po cilindru

Ubrizgavanje goriva

Izravno ubrizgavanje, kontrolna jedinica Magneti Marelli

 

 

Pogonski sustav

Vrsta

Pogon na četiri kotača

Kvačilo

Dvostruki diskovi u kombinaciji keramike i metala

Mjenjač

Šesterostupanjski sekvencijalni

Upravljanje

Poluautomatski mjenjač s polugicama na upravljaču

Diferencijali

Mehanički prednji i blokirajući stražnji
Hidraulički upravljani središnji diferencijal

 

 

Kočnice

Prednje

Ventilirani diskovi, 370 mm (asfalt) i 300 mm (šljunak)

Vodom hlađena četveroklipna kliješta (asfalt)

Stražnje

Ventilirani diskovi, 330mm (asfalt) i 300 mm (šljunak)

Četveroklipna kliješta

Ručna kočnica

Hidraulički nadzor

 

 

Ovjes

Vrsta

McPherson

Amortizeri

Citroën Racing amortizeri podesivi za tri vrste površina (spora i brza kompresija i povratni hod)

 

 

Kotači

Asfalt

Naplatci dimenzija 8 x 18 inča – gume Michelin

Šljunak i snijeg

Naplatci dimenzija 7 x 15 inča – gume Michelin

 

 

Dimenzije, masa i obujmi

Duljina

4128 mm

Širina

1875 mm

Međuosovinski razmak

2540 mm

Trag kotača

1670 mm (sprijeda i straga)

Spremnik goriva

75 litara

Masa

Najmanje 1190 kg / 1350 kg s posadom (prema pravilniku)

Najvažnije promjene u pravilniku Svjetskog prvenstva u reliju za 2017.

 

{  Proizvođač u utrci može sudjelovati s dva ili tri automobila. Dva bolje plasirana osvajaju bodove koji se pribrajaju za prvenstvo u poretku konstruktora.

{  Promijenjen je redoslijed startanja na utrci prema poretku u prvenstvu. Prvi dan natjecatelji počinju prema poretku u svjetskom prvenstvu (u prvoj utrci, reliju Monte-Carlo, poredak je prema konačnom plasmanu svjetskog prvenstva 2016.). Ostale dane automobili kreću u utrku u poretku obrnutom od trenutačnog plasmana u utrci.

{  Pet najbržih vozača u tzv. Power stage dijelu utrke osvaja 5, 4, 3, 2 odnosno 1 bod.

{  Testiranja se sada smiju provoditi diljem Europe, do najviše 55 dana u godini.

 

Fotografije uz članak:
Facebook
Newsletter

Kontakt info
Zagrebačka 101
42000 Varaždin
Centrala: 042 / 240 273
info@autoprikratki.hr